2.2.11

20


hari ini saya ke bank untuk buat akaun bank.
setibanya di kaunter pertanyaan.

pakcik: ye adik nak apa?
saya: (cis, ingat aku budak kecik ke? *dalam hati) nak buat akaun bank pak cik..
pakcik: hmmm, awak dah atas lapan belas tahun ke?
saya: (ewahh, bergurau pak cik ni. *dalam hati) saya dah dua puluh tahun ni. *dengan nada dewasa
pakcik: nah, gi tunggu kat sana (sambil bagi nombor giliran)

sedang menunggu giliran di ruangan menunggu, datang seorang lelaki duduk bersebelah saya. saya melihat tangannya bertatu.

lelaki: kau pun nak buat bank ke? *nada sabahan
saya: (oh, sabahan rupanya.. ingat gangster mana.. *dalam hati) yup, nombor enam belas.. tu nombor berapa?
lelaki: aku nombor 15..
saya: oh, lagi cepat laa.. (sambil mengintai tatu lelaki itu)
lelaki: nak tanya.. kalau nak ambil spm macam mana?

saya berfikir sambil mengosokkan dagu.

saya: hmmmm.. kena pergi sekolah lah kot..

TING! nombor lima belas, kaunter tiga,
TING! nombor enam belas, kaunter satu,

-----

dah masuk dalam kereta, baru saya terfikir.
betul ke saya jawab soalan lelaki tadi?
hmmmmm...

lagi satu,
saya masuk ke alam dua puluh-an tahun ni.

hoh!

No comments: